בין סרדיניה (איטליה) לקציר - עופרים
בריסל
9 ביולי 2016
פסטיבל המסכות בונציה (מאמר)
9 ביולי 2016

בין סרדיניה (איטליה) לקציר

בשנת 1992 התגלתה בלב חורש שמעל נחל עירון עיר גדולה אל אחוואט העיר נוסדה לפני 3200 שנה. אך צורת הבניה היתה זרה למזרח התיכון. חושף העיר פרופסור אדם זרטל גילה עיר מפוארת שהוקמה במאמץ עצום וננטשה לאחר זמן קצר יחסית. אדם זרטל מחבר בין שבט ה”שרדנה” שלוחמיו חובשים קסדות עם קרניים ובונים מבנים מיוחדים המכונים “נוראגים” לבין האי סרדיניה.
במבצע בלשי הוא מגיע לסרדיניה שם הנוראג הוא מבנה נפוץ יש יותר מ- 7000 מבנים כאלה וגם אנחנו נבקר באחד מהם שם. הנוראג הוא סימלה של סרדיניה.

רוב המבנים נבנו בין 2000 לפנה”ס ל-1000 לפנה”ס.במאה ה-14 לפנה”ס ככל הנראה עוזבים חלק מה”שרדנים” את האי ומגיעים לאזור ארץ ישראל. אנחנו קראנו להם פלישתים אבל מסתבר שהפלישתים לא היו שבט אחד אלא פסיפס של שבטים שונים אחד מהם כונה השרדנים. פרופ’ אדם זרטל זיהה אותם בעקבות הדימיון הארכיטקטוני של מבני הנוראג. פירוש המילה נוראג בסרדינית עתיקה הוא גל אבנים. רמז נוסף שעזר לפרופ’ זרטל היה מכר משותף –סיסרא שר הצבא של יבין מלך חצור זירת הקרב בו השתתף היתה עמק יזרעאל, בסיס היציאה היה חרושת גויים.
בסרדיניה שתי ערים מרכזיות קליארי וסאסרי. השם סאסרי מאד נפוץ עד היום בין תושבי סרדיניה. כך קשר פרופ’ זרטל בספרו “סודו של סיסרא” את סרדיניה לארץ ישראל. לפי פרופ’ זרטל סופם של השרדנים בארץ ישראל מגיע כאשר ברק בן אבינועם מכריע את צבא סיסרא ויעל אשת חבר הקיני הורגת את סיסרא. הישוב חרושת הגויים אל אחוואט ננטש ,הכיבוש הסרדיני של הגליל מסתיים. תיאורים מפורטים אפשר למצוא בספר של פרופ’ אדם זרטל “סודו של סיסרא”.
זרטל מתאר את סרדיניה וקורסיקה ובעיקר מציג מחקר יסודי ומפתיע על הממצא בארץ ישראל. אנחנו נבקר בסרדיניה נראה את הנוראגים נהנה מהנופים הפראיים, המטעמים המקומיים, נכיר זה את זה ונחפש בסאיסרי את סיסרא.

כתב עופר בן דוד מורה דרך (על פי ספרו של אדם זרטל)