פסטיבל המסכות בונציה (מאמר) - עופרים
בין סרדיניה (איטליה) לקציר
9 ביולי 2016
לטייל באי קוס
9 ביולי 2016

פסטיבל המסכות בונציה

קרנבל ונציה הינו חלק מן המסורת הנוצרית הקתולית. מקור השם קרנבל(CARNAVALE ) הוא בסיפור חייו של ישו: במשך ארבעים הימים שלפני חג הפסחא,. נמנעים המאמינים הנוצרים מאכילת בשר, ולקראת ימי צום אלה חוגגים הנוצרים את חגיגת הפרידה מהבשר, היא הקרנבל: בשר באיטלקית =CARNE , פרידה = LEVARE ; ומכאן – CARNEVALE.
חגיגת הפרידה מהבשר מתקיימת בכל העולם הנוצרי הקתולי במשך עשרה ימים וכך כמובן גם בונציה. הדרך בה בחרו הונציאנים לחגוג את קרנבל ונציה היא כקרנבל של תחפושות ומסכות, וכך הוא נותר עד ימינו אנו.

על משמעותו של קרנבל ונציה עבור האיטלקים

קרנבל ונציה הוא כאמור מסורת שראשיתה כבר בימי הביניים.כנראה משנת 1094 .בעבר ובהווה היווה הקרנבל הזדמנות נדירה לבני המעמדות השונים בעיר “להתערבב” אלה באלה, ולהסתיר את זהותם האמיתית למשך שבועות.
תקופות הקרנבל נודעו במעשי הוללות ופריקת עול, ואפשרו לבני כל המעמדות בעיר לשמוח כשווים בין שווים. בעבר הלך שמה של ונציה לפניה כעיר הידועה בתרבות ההדוניסטית וההוללת שלה. אצילים מכל רחבי אירופה הגיעו לנפוש בה וחשו כי העיר מאפשרת להם להשתחרר מחובות מעמדם ולבלות את זמנם בשתייה, בנשפים ובמשחקי הימורים. קרנבל ונציה הוא אחת העדויות החזקות ביותר למוניטין ההולל של העיר עד עצם היום הזה…
לאורך השנים הותרה ונאסרה חליפות פעולת ההתחפשות, וכל שלטון הטיל הגבלות אחרות על המנהג.נפוליון הפסיק את המנהג ב 1797., משנת 1979, חידשו האיטלקים את אירועי הקרנבל .

יחוד הקרנבל בונציה כיום

המיוחד בקרנבל זה היום הינו חוסר הארגון – לא מצעד או תהלוכה המתוכננים לפרטי פרטים, אלא דגש דווקא על התארגנות של יחידים ובודדים, שכאילו מתחרים זה בזה במציאת התחפושת המיוחדת, “המשוגעת” ביותר שיוכלו למצוא או להכין .
בהתאם למסורת,המסכות הינן מסכות עשויות עיסת נייר. מפעלים וחנויות לממכר ויצור מסכות שכאלו מציעים מגוון עצום של מסכות להתחבא מאחוריהן ולחייך אל העולם .
הקרנבל מאפשר לאדם הצצה לתוך מציאות אחרת מזו שבה הוא חי ולחוות מציאות חלופית אליה הוא עורג. בקרנבלים, כמו בפולחנים, מאפשרת החברה לפרט להשתמש בזהויות אחרות.
רוב פעילות הפסטיבל מתרכזת בכיכר סן מרקו , בה מתקיימות הופעות ותהלוכות שונות, כולל תחרות לקביעת המסכות היפות מכולן ביום האחרון.
כדי ליהנות מהפסטיבל – מספיק לשוטט בעיר ולספוג את האווירה ולהביט בדמויות הססגוניות על רקע הארכיטקטורה של אחת הערים היפות באיטליה. גבירות בתלבושות ימי הביניים הלוגמות קפוצ’ינו בבתי הקפה, ליצנים מחויכים על גדות התעלות,והרבה אנשים עוטי מסכות מוזהבות עטורות נוצות בשלל צבעים,… מראות שאי אפשר לשבוע מהם .

מידע כללי על ונציה
העיר ונציה השתייכה בעבר לרפובליקת ונציה, שהייתה, במיוחד בימי-הביניים, מעצמה ימית מבוססת ורבת עוצמה. כיום משתייכת ונציה למחוז ונטו שבצפון מזרח איטליה, ומשמשת כבירתו. החלק העתיק של העיר מתפרש למעשה על כמה עשרות איים, והתנועה בתוך העיר נעשית בעיקר על-ידי שייט בתעלות המחוברות ביניהם.העיר מתויירת מאוד ויש בה, מגוון מבנים וקתדראלות מאסיביים שיסודותיהם שקועים במים.
ונציה היא יעד מרתק אף יותר לישראלים, שכן היא עיר בעלת היסטוריה יהודית מרשימה ובה למעשה נולד המושג “גטו”. ביקור ברובע היהודי של העיר הוא בגדר המלצה חמה.

לתשומת ליבכם הביקור בקרנבל הוא חלק מטיול בן שמונה/שישה ימים בצפון איטליה