טיפים למטיילים בארמניה 2019 - עופרים
טיול לשבת: קסם על ים כינרת אפילו בגשם 25.1.20
19 בינואר 2020
מזג האוויר בארמניה
21 בינואר 2020

טיפים למטיילים בארמניה 2019

ארמניה של 2019 היא מדינה בתהליך של שינוי, המחירים עולים במושגים ארמנים בית שעלה 10,000 דולר ב 2006 עולה היום 30,000 דולר.

השילטון בארמניה עד 2018 היה שלטון מושחת ראש הממשלה דרש שוחד מחברת ניסן עבור הקמת בית חרושת. חברת ניסן אישרה לתת לו 30% מההשקעה והחלו בהקמת המפעל אבל אז הוא דרש 50% וניסן העבירה את המפעל לאזרביג’אן השכנה. שר האוצר שלהם נתפס המעילה של 200 מיליון יורו.

החשיבה היא עדיין חשיבה סובייטית, המבוגרים מדברים ארמנית ורוסית הצעירים לומדים אנגלית. נדיר למצוא ארמי דובר אנגלית בין נהגי המוניות והמוכרים בשוק.

המחירים

ארמניה זולה מאוד לתייר הישראלי, ארמנית שעובדת בסופר השכונתי מרוויחה 150 $ לחודש. חשבון מים מסתכם ב-2 דולר לחודש למשפחה. הלימודים חינם ביסודי והתיכון ברמה גבוהה. מורה מרוויח 1000 $ לחודש, גם הרפואה היא בחינם לתושבים והגז זול מאוד. המדינה מוצפת פירות בחודשי הקיץ והשווקים עמוסים. קילו אפרסק עולה 150 דרם. שקל אחד.

מחירים והיחס לתייר

בשווקים דורשים מחיר כפול מהמחיר האמיתי אבל אפשר להתמקח. מומלץ תמיד לוודא מראש את המחיר ותמיד לבדוק את העודף שמקבלים.

הגז והדלק מגיעים מרוסיה וגם מאירן. בדרך לג’רמוק ראיתי משאית דלק המגיעה היישר מאירן. הדלק האירני טוב מהדלק הרוסי וגם יותר זול עבור המדינה. האזרחים משלמים מחיר אחיד. רוב המכוניות מונעות הגז לכל מכונית יש מאחורה מיכל גז.

משאית דלק אירנית

נסיעה בכבישים

הכבישים בירוואן הבירה מצויינים יש הרבה שוטרים ועדיין חוקי התנועה הם המלצה בלבד.

נהגי המוניות לא מדברים אנגלית נסיעה ממרכז העיר למלון קווקז שנמצא מעט מחוץ לעיר עלתה כ-3000 דרם (23 שקלים) לכל נוסעי המונית. הנסיעה בכביש משקפת את הסיפור של ארמניה, יש הרבה מכוניות מרצדס חדשות וגם טויוטה. חלק מהמכוניות הם עם הגה בצד ימין וכמובן יש הרבה מכוניות רוסיות מדגם לדה. הרבה מאוד רכבים ישנים מהעידן הסובייטי והרבה משאיות ישנות. באוטובוסים הציבוריים אין מזגן ובקיץ הטמפרטורה מגיעה לכ-40 מעלות. כשמתרחקים מירוואן הבירה מגלים כבישים קופצניים הכבישים נהרסים בגלל מזג האוויר והחורף המושלג.

שלט דרכים בכביש הראשי

תיירות בארמניה

לארמניה מגיעים תיירים מכל העולם מסין מהודו מדובאי מחבר העמים וגם הרבה תיירות מאירן.

כל ארמני יכול להגיד שהוא מדריך, שם פוסטר על האוטו עם תמונות של אתרים והוא מדריך. ביום החופשי של הטיול פגשתי “מדריך” באזור כיכר הרפובליקה המדריך דיבר אנגלית סבירה וברורה וממש התלהבתי. אחרי שנסענו לטיול והוא הוביל אותי לכל מקום שביקשתי, סגרנו מחיר מראש ניהלנו שיחה מרתקת והוא סיפר לי שהוא “עולה חדש” רק שנתיים בארמניה והוא בעצם מירדן שחי בעמן ועבר לארמניה בשביל הילדים. זאת הסיבה שהוא דיבר אנגלית אבל הוא לא ידע לקרוא את השלטים בארמנית. הוא דיבר ארמנית בניב של “עולה חדש” וסיפר לי שהוא תופס תיירים ומציע להם סיור חינם והדרכה בירוואן ולמחרת לוקח אותם בתשלום לטייל בארמניה.

תמונה לטייל עם מדריך ארמני

המלצה שלי סעו לארמניה רק בטיול מאורגן דרך חברה מוכרת ועם מדריך ישראלי ואו מדריך דובר עברית באחריות חברת הנסיעות.

אם אתם רוצים מדריך ארמני עדיף להזמין דרך המלון לוודא שהוא דובר אנגלית ויש לו ביטוח. את “המדריך” שלי עצר שוטר לבדיקה שגרתית והתברר שלא היה לו ביטוח לרכב.