הסודות של ראשון לציון NGATAPUWAE - עופרים
איזה קינוחים וחטיפים יש בדרום אפריקה?
12 בינואר 2018
מקומות בילוי בקייפטאון
17 בינואר 2018

הסודות של ראשון לציון NGATAPUWAE

בלב גן העיר עומד שלט קטן מעט מוסתר.

השלט נחנך באופן רשמי ב- 30.10.17, בביקור של מושלת ניוזילנד ומשלחת צבאית רשמית – תמונה 111. השלט הקטן הוא חלק מסיפור גדול.

הסימן דמוי נוצה. כשמסתכלים עליו מקרוב רואים טור של חיילים מתקדם ואת הצל שלהם.

זה הלוגו שנבחר לציין את התאריך הייחודי של 100 שנה למלחמת העולם הראשונה, והקרבות בהם השתתפו הלוחמים הניוזילנדים. מתחת ל”נוצה” יש מילה באותיות באנגלית – NGA TAPUEAE. משמעותה ללכת בדרכם בשפה המאורית – הניוזילנדית. הניוזילנדים פרסו שלטים באלה בכל מקום בו עברו יחידות ניוזילנדיות. החל מנקודת המוצא בניוזילנד ועד חזית גלפולי בתורכיה, וכמו כן בארץ ישראל. את המושבה ראשון לציון שחררו גדודים ניוזילנדים. הכוחות הניוזילנדים מגיעים למושבה לאחר קרב קשה בו הם סופגים מאות נפגעים – קרב עיון קרא –

מי שיבחר ללכת בעקבות השלטים יוכל להדרים מראשון לגבעת התור בנס ציונה, שם נחנך מצפור מרשים, ומישם להמשיך לגבעות מע’ר (על יד גדרה ) והכל בעקבות הקרבות בהן שוחררה “ארץ הקודש”.

מעבר לשלט ההנצחה בגן העיר, נפתחה תערוכה המוצגת במוזאון ראשון לציון. בתערוכה יש תאור של קרב עיון קרא מדים של חיילים והרבה תמונות ועדויות. בנוסף רואים את כניסת החיילים הניוזילנדים למושבה. בלב התערוכה ציור ענק של ציירת האוסטרלית רבקה הולדן. (את התמונה של רבקה הולדן ושל מושלת ניוזילנד צילמתי בטקס הסרת הלוט מעל שלט ההנצחה ב 30.10.17 )

רבקה ציירה את הקרבות כפי שהיא חוותה אותם. רבקה היא נכדתו של לוחם ניוזילנדי. היא שמעה את הסיפורים של סבא וציירה ציור מרשים מאוד. שם הציור חול בריבת מישמש הלוחמים צעדו דרך המדבר ממצרים דרך סיני לארץ ישראל, וכל הזמן רוחות המדבר מלאו אותם בחול. רק לוחם מכיר את התחושה הזאת.

התערוכה מוצגת נכון להיום ב 1.18 במוזאון ראשון לציון ומומלץ לבקר.

התערוכה תתחלף אבל שלט ההנצחה יישאר.

מי שרוצה מידע נוסף על הקרבות והלחימה של חיילי ה- ANZAC מוזמן ליצור אתנו קשר –

עופרים טיולים. 03-9648006

אם אתם רוצים לדעת איפה נמצאים שלטים נוספים בעולם, המספרים את הסיפור הניוזילנדי במלחמת העולם הראשונה, הקרבות בגלפולי ובאירופה, אתם מוזמנים לבקר באתר:   https://ngatapuwae.govt.nz/

בתקווה שבקרוב יעלה בו גם הפרק הארץ הישראלי.

רוצים להכיר את הסודות של ראשון לציון ?

בואו לטייל איתי עופר בן דוד מורה דרך מומחה לראשון לציון וסביבותיה. 03-9648006