אלף לילה ולילה ברמלה - עופרים
טיול מומלץ לחודש דצמבר
10 ביולי 2016
נס פח השמן
10 ביולי 2016

אלף לילה ולילה ברמלה

העיר רמלה של 2015 היא עיר ישראלית מרתקת. המטייל בעיר יכול בקלות לחזור אחורה זמן אל ימי אלף לילה ולילה, ימיו של החליף הרון אל ראשיד ירום הודו. רמלה נוסדה בראשית המאה ה- 8 מחפירות ארכיאולוגיות עולה שרמלה נוסדה על קרקע בתולית. מושל גו’נד פלסטין מבית אומיה בונה בירה חדשה הבירה ממוקמת באמצע הדרך בין יפו לירושלים, על הדרך הראשית המחברת את יפו לירושלים וגם על דרך מרכזית כביש 6 של המזרח התיכון . העיר ממוקמת בציר אסטרטגי ממצרים דרך רמלה משם לסוריה עירק ותורכיה. מקובל במחקר שרמלה נוסדה בשנת 716 לספירה. לרמלה הגיעו טובי האדריכלים של התקופה והיא נבנתה כעיר בירה מתוכננת עם ארמונות ומסגדים. אמות מים ומתקנים תעשייתיים, העיר שימשה צומת מסחרי מרכזי של האימפריה המוסלמית.בעיר חיו כ-50,000 תושבים , רמלה מגיעה לשיא תפארתה בימי החליף הרון אל ראשיד, הגאוגרף הערבי מספר שבשנת 848 היו בעיר רמלה סוחרים יהודיים המיטיבים לדבר פרסית ,יוונית ,ערבית צרפתית וסלבית והם נוסעים לארצות המערב ואל ארצות המזרח ולהיפך בדרכי היבשת ובנתיבות הים והולכים אל מצרים רמלה דמשק בגדד ועד הודו.r005

הרון אל ראשיד ורמלה

הרון אל ראשיד היה החליף העבסי ששלט מבגדד על האימפריה המוסלמית בין השנים 809-763. הרון אל ראשיד הטביע את חותמו על רמלה בכך שבתקופתו הוקמה בעיר בריכת הקשתות ויש כתובת בברכה המציינת עובדה זו .הברכה הוקמה בשנת 789 על ידי נציגו של החליף.
הרון אל ראשיד ידוע מהאגדות אלף לילה ולילה החליף היה מאוכזב מנשותיו ולכן ציווה להביא לו אישה חדשה בכל לילה ועם עלות השחר הפקודה הייתה להוציאה להורג. עד שהגיעה שחרזדה. שחרזדה סיפרה לחליף סיפור מרתק שאת המשכו היה חייב כאמור לשמוע בלילה הבא, כך נמשכו הסיפורים במשך 1000 לילות והצו המלכותי בוטל.
נשארה אגדה מדהימה שיש לה גרעין של אמת על יהודי בשם יצחק שנשלח ע”י קרל הגדול מאירופה עם משלחת אצילים נוצרים אל הרון אל ראשיד בבגדד. יצחק היה כנראה סוחר שנע על הדרכים האימפריאליות ידע שפות והאגדה מספרת שהיה מצאצאי ראש הגולה מבגדד. מסעו של יצחק נמשך 5 שנים ולפי האגדה עבר גם ברמלה הוא הגיע אל הארמון החליף זכה באמונו ואף קיבל מתנה עבור קרל הגדול, המתנה הייתה פיל בשם אל-עבאס – אותו העביר לאירופה. רק יצחק שרד את המסע עם הפיל לאירופה וזכה לכבוד גדול בחצרו של המלך קרל החמישי. כך זכתה רמלה באגדה נוספת ובפיל שעבר בדרך לאירופה.

רמלה בירת הממלכה האומיית והעבסית נחרבה ברעידות אדמה ועברה כיבושים רבים בהם כיבוש צלבני ,עותומני ואנגלי. כל מי שעבר בעיר הטביע את חותמו והטיול ברמלה מהווה מסע במנהרת זמן ייחודית. אז למה אתם מחכים בואו לרמלה!!!

r012