עכו- מרקו פולו ,רבי נחמן מברסלב ונפוליאון - עופרים

עכו- מרקו פולו ,רבי נחמן מברסלב ונפוליאון

דברים לזכרו של עופר אלטרמן
10 ביולי 2016
עץ הארז
10 ביולי 2016

עכו- מרקו פולו ,רבי נחמן מברסלב ונפוליאון

שלושת האישים המרתקים הגיעו לעכו בזמנים שונים . כל אחד מהם שינה את העולם בדרכו. דרך החוויה שלהם מעכו אנחנו יכולים להכיר פינות נסתרות בעיר .
מרקו פולו
מרקו פולו נולד בשנת 1254 ואמו מתה בלידה. בשנת 1271 יצאו האחים ניקולו ומאפיו למסעם השני למזרח ולקחו עמם גם את מרקו בן ה- 17-16. הם נחתו בעכו הצלבנית ונציג האפיפיור בעיר, תיאובלדו ויסקונטי הודיעם כי לא יוכלו להמשיך במסעם ללא היתר מן האפיפיור. הם יצאו מעכו לירושלים, ביקרו בכנסיית הקבר והצטיידו בשמן. תחנתם הבאה הייתה בארמניה ושם התבשרו כי אותו תיאובלדו בעת שירותו בעכו נבחר להיות האפיפיור גרגוריוס העשירי. הם חזרו אפוא לעכו וקיבלו ממנו את ההיתר המיוחל והמשיכו במסעם לגלות עולמות חדשים..
השוק הפעיל בעיר העתיקה של עכו נקרא על שמו של מרקו פולו האיש ששינה את מפת הסחר העולמי.ר’ נחמן מברסלב
ר’ נחמן מברסלב (1799), נינו של מייסד החסידות ר’ ישראל בעל שם טוב, ביקר בארץ בשנים 1799-1798. בגלל סערה ביום ירד לחוף חיפה (1798). לבקשת החסידים בטבריה עבר לשם עד אשר “והנה נשמע שהצרפתי (=נפוליאון) בא. והוכרח לבוא לעיר עכו ולהיות שם בשבת.
ר’ נחמן ושמשו מצאו עצמם כלואים בתוך עכו הנצורה ע”י נפוליאון.
במהומה הגדולה הצליחו לברוח ולעלות על אחת הספינות. רק בים התברר להם שעלו על ספינת מלחמה. הם אומנם ברחו מהמצור בעכו, אך נחשבו שבויים באוניית המלחמה. באי רודוס פדו אותם, ורק לאחר טלטולים ותלאות של שנה נוספת, חזרו לביתם.
נפוליאון בעכו
ב 20/3/1799 התחיל מצור נפוליאון על עכו ונמשך 54 יום.הקרבות היו עקובים מדם. ג’זר השליט התורכי נלחם על חייו.
מתחילה סבר נפוליאון כי יוכל לכבוש את העיר בקלות, כשם שכבש את יפו. תכניותיו היו לכבוש את העיר, לחמש באוצרו של ג’זאר 300,000 איש ביניהם דרוזים בדואים ומרונים ואיתם להמשיך במסע כיבוש עד איסטנבול.
הפנטזיה נגמרה בעכו התורכים בסיוע אנגלי עצרו את נפוליאון .נפוליאון עזב את עכו השאיר את חייליו וציוד רב וחזר לאירופה. .