עירקים וארמים עולם הולך ונעלם או ארמים ועירקים נפגשים בגוש חלב
אברהם אבינו נחשב לאבי האומה העברית, אברהם מכונה אברהם העברי הוא נקרא כך משום שהוא צאצא של עבר בן שם.
אברהם הגיע לארץ כנען מעבר הנהר, עובר את הנהרות פרת וחידקל, מהגר במסע מרתק לארץ כנען ועוזב את ארם נהריים.
אברהם עוזב את ארץ הארמים שחיו בין הנהרות ,חוצה ממלכות של ארמים ומגיע לארץ כנען.
יצחק בנו של אברהם מתחתן עם רבקה. גם רבקה מגיעה מהמרחב הארמי. יעקב בנו חוזר "הביתה" ומתחתן עם רחל ולאה הבנות של לבן הארמי.
לבן בן בתואל הוא אחיה של רבקה אשתו של יצחק אמו של יעקוב. מקום מושבו בחרן-ארם נהריים. כאשר בורח יעקב מבית לבן, לבן רודף אחריו והמקום בו הם כורתים ברית נקרא "יגר שהדותא" המושג הזה הוא מילה בארמית שפירושה גל-עד. המילה הארמית מופיעה בספר בראשית אבותינו היו ארמים במוצאם והיכירו את השפה הארמית.
בעיני הכנענים יושבי הארץ הם כונו עבריים כי באו מעבר הנהר, אותם עבריים דברו עברית שפה קרובה לארמית.
בתמונה בני ישראל יוצאים ממצריים וחוצים את ים סוף.
הארמים "נעלמים" בזמן ההגירה למצרים וגם בתקופת השופטים. במציאות המזרח תיכונית העם הארמי מממשיך להתקיים וקמות ממלכות ארמיות רבות עם שמות שונים כגון ארם דמשק וארם צובא במרחב שבין מספוטמיה, סוריה הגולן ולבנון של היום.
העברים/ ישראלים נפגשים שוב עם הארמים בימי דוד המלך. דוד מתחתן עם מעכה בתו של מלך גשור. גשור היא ממלכה ארמית בירת הממלכה מזוהה בתל בית ציידא בפארק הירדן .
בתמונות הארמון של תלמי מלך גשור בבית ציידא בפארק הירדן צילמתי בטיול של עופרים.
מעכה יולדת את אמנון תמר ואבשלום. אבשלום "הארמי" כמעט ויורש את דוד. לאחר מותו של דוד יורש אותו בנו שלמה. ממשיך את שושלת בית דוד המלך רחבעם בן שלמה, אחת מנשותיו האהובות של רחבעם היא מעכה שוב אישה ממוצא ארמי. מעכה תהיה אימו של יורש העצר שימשיך את שושלת בית דוד.
לאורך ההיסטוריה הארמים והעבריים שלובים זה בזה לעיתים נלחמים ולעיתים בני ברית. עד שמגיעה האימפריה האשורית מכריעה את הארמים וגם את ממלכת ישראל. הממלכות הארמיות נכבשות והעם הארמי מאבד את עצמאותו. אבל השפה הארמית נשארת במרחב המזרח תיכוני כשפה מדוברת לצד השפה העברית ביהודה.
בתמונה השבועה של גולי בבל לזכור את ציון
לאחר חורבן בית ראשון ע"י הבבלים והגלות לבבל ,חוזרים היהודים ליהודה. בראשית ימי עזרא ונחמיה השפה שבה הם מדברים היא ארמית. העברית הופכת ללשון הקודש רק המשכילים והכוהנים מדברים בה ומפרשים את התורה לפשוטי העם.
סרטון שאדי מתרגם את התורה מעברית לארמית
אחרי חורבן בית שני עובר המרכז היהודי לבבל ושם נכתב התלמוד הבבלי שרובו כתוב בארמית. העברית הופכת להיות שפת הקודש בלבד (נאמרת בתפילות) עד תחייתה ע"י אליעזר בן יהודה.
היהודים בכל גלות מפתחים לעצמם שפה יהודית מקומית
בספרד –לדינו,
במזרח אירופה-אידיש
ובעירק –עירקית יהודית.
השפה בה דיברו יהודי עירק התגבשה במשך 2600 שנה. היא הושפעה מהארמית ומהערבית שהפכה דומיננטית מהתורכית ומאנגלית.להפתעתי בשפה העירקית היהודית יש מרכיב גבוה של משפטים ודקדוק ארמי. למשל הביטוי "היי אידי- היד שלי" הוא ארמי או "היי רג'לי –הרגל שלי" או הביטוי בלעג'ל- במהירות בארמית מהר=עגלה.
השפה היהודית עירקית הולכת ונכחדת כי אין מי שידבר אותה היום, וילדי העירקים לא מכירים את השפה.
האחרונים שעוד מדברים את השפה ומלמדים את ילדיהם הם הארמים שחיים בישראל בסוריה ובעירק. הארמים נרדפו במרחבי המזרח התיכון בגלל שבחרו בדת הנוצרית.
בתמונה שאדי חלול והסמל הארמי
התבליט המקורי המופיע בסמל התגלה על ידי החוקר הצרפתי אנדרה דופנט-סומר (André Dupont
בתל חלףשבצפוןסוריה. בתבליט המקורי מופיעה שמש מכונפת. הארמים בישראל הוסיפו עץ ארז בצד ימין צריח –טורה בצד שמאל וצלב.
מי שמעוניין לשמוע איך דיברו לפני 2000 שנה בארץ ישראל היהודית ואיך דיברו יהודי בבל ? מוזמן לבקר איתנו בגוש חלב.
בעוד 20-30 שנה זה יהיה המקום היחידי בו ידברו את השפה הכי קרובה לעירקית יהודית. אותה השפה שדברו ההורים שלי וסבתא וסבא שלי וגם אני.