אדמונית החורש-פרח לב הזהב? - עופרים
חדשות מבקעת הירדן
10 ביולי 2016
חג הפסחא שבת האור
10 ביולי 2016

אדמונית החורש (פרח לב הזהב?)

אדמונית החורש היא צמח יפהפה, נדיר ביותר בארץ,. זה צמח, שגובהו הרגיל 50 ס”מ,ואפילו יותר . העלה גדול בצבע ירוק כהה,ומזכיר כף של דוב…
אַדְמוֹנִית היא צמח מוגן, היא זקוקה להגנה לא רק בגלל יופייה, אלא בעיקר בהיותה נתונה על סף הכחדה,..
השם המדעי גזור משמו של פיאון, רופא האלים במיתולוגיה היוונית, אדמונית החורש פורחת בסוף האביב, בחודשים אפריל-מאי, ומועד פריחתה המדויק משתנה משנה לשנה. הפרח גדול, קוטרו עד 10 ס”מ, צורתו כקערה, צבעו ורוד עז עד ארגמן..,. הפרח מאובק על-ידי דבורים גדולות. האדמונית מתרבה גם באורח וגטטיבי.
אדמונית החורש גדלה בישראל רק בתחום מצומצם מאוד, באגן הניקוז של נחל כזיב בגוש הר מירון, בעבי היער בקרקע עשירה ברקבובית,. האוכלוסייה בארץ מהווה את גבול תפוצתו הדרומי של מין זה.. תפוצתו העולמית של המין משתרעת ממרוקו עד איראן.
מינים רבים של אדמונית מקובלים מאוד בגינות-נוי ובחקלאות לפרחים לקטיף מסחרי. מרבים לגדל אדמוניות במזרח אסיה, באירופה ובאמריקה. בסין וביפן מטפחים מיני אדמונית כבר יותר מאלף שנים, ובאירופה – מאז ימי הביניים.אדמונית בראי המיתולוגיה

פיאוני הוא שם הצמח – על שמו של אל הבריאות פיאון,. הצמח היה בשימוש נרחב כצמח לצורכי רפואה בעולם ההלניסטי. מאז ימי קדם השתמשו באדמונית לרפואה, למזון ולצרכים טקסיים ודתיים. מרפאים עממיים טיפלו בעזרתה במחלות רבות, בהן מחלות מעיים, שיגרון ועוד. חליטה של השורשים והגבעולים שימשה לשיפור השינה, לטיפול בכאבי ראש ולשיפור כושר העבודה. בשורשי הצמח נמצאים יסודות כימיים אקטיביים ביולוגית, כרום וסטרונציום, שנוצלו בייצור תרופות בסין. האדמונית זכתה בסין להערכה רבה ונחשבה צמח מלכותי. היא גודלה סמוך לארמונות, בדרך כלל באחוזות הקיסריות, ועל פשוטי העם נאסר לגדלה.

אדמונית-סיפור אהבה

האגדה מספרת על זוג צעיר מהכפר בית-ג’אן שביקש להינשא. הורי הכלה התנגדו לנישואין והזוג ברח אל הר הלל. בראש ההר נלכדו השניים בסופת שלגים שניתקה את כל הדרכים להר. הורי הכלה ביכו את בתם כי סברו שאבדה לנצח. לאחר מספר ימים בשוך הסערה, יצאו תושבי הכפר לחפש את הזוג. בהתקרבם אל ההר ראו לחרדתם עקבות רגלי דב בשלג….הם הלכו אחרי העקבות שהובילו אל פתח מערה בה נמצאו לשמחתם את הזוג בריא ושלם. מסתבר שהדב הביא לזוג מזון בכל ימי הסערה…האגדה מספרת שבכל מקום בו דרך הדב פרחה לזכרו אדמונית הלא היא כף רגלו של הדב (בערבית כף אל-דב).

אז בואו לטייל איתנו לחפש אדמוניות ולמצוא אהבה….
מאת: עופר בן דוד