נס פח השמן - עופרים
אלף לילה ולילה ברמלה
10 ביולי 2016
מלחמת יום כיפור שלי
10 ביולי 2016

נס פך השמן

שמן הזית מוכר במזרח התיכון כ-  8000 שנה לפחות. הזית תורבת כאן במרחב הים תיכוני. שיאה של תרבות הזית היהודית היה ליפני 2000 שנה. לבית המקדש בירושלים הגיע מיטב שמן הזית של ארץ ישראל לצרכי הפולחן והדלקת המנורות. מגדלי הזיתים היהודים התחרו מי יספק  את שמן הזית הטוב ביותר למקדש. בשמן הזית נמשחו כל מלכי ישראל. שמן הזית היה הבסיס לקיומו של האדם בארץ ישראל בתקופה הקדומה. השמן שימש למאור, לטיפוח הגוף וכסמל לעושר –”טובל בשמן רגליו” השמן שימש למאכל וסיפק את החלבונים הדרושים לגוף. כמו שנאמר : דגן, תירוש ויצהר.

היום קוראים לזה הדיאטה הים תיכונית. בעבר זה היה הבסיס – בארוחת הבוקר נטבלה פיתה בשמן זית. כל מוצרי המזון , בשר או חלב עורבבו עם שמן זית , והזיתים נאכלו כבושים. היום מנסים להחזיר את המסורת של חגיגות המסיק ואת כבודו האבוד של שמן הזית. בישראל היום צורך הישראלי כ 2 ק”ג זיתים בשנה , היווני צורך כ 18 ק”ג בשנה . בעבר כל המשפחה ירדה לכרם בעונת המסיק בחודש אוקטובר לתחילת דצמבר. כיום מי שיגיע לטיולי המסיק בגליל יראה שההיסטוריה חוזרת , כל המשפחה יוצאת לכרם  מהסבא , הסבתא ועד אחרון הנכדים מביאים מזון לכל היום, בדרך כלל פיתות ומים ומתחילים לעבוד. עץ זית נותן כ 100 ק”ג יביל בעונה טובה, זאת הכמות שאדם בוגר יכול למסוק במסיק ידני , לכן בכפרים הדרוזים התלמידים גם היום מקבלים חופשה מבית הספר ויוצאים לשבוע חופש לעזור למשפחה במסיק . ביוון נסגרים משרדי הממשלה וכולם יוצאים לכרמים. כל המשפחה מבלה בכרם הזיתים , עבודה פיזית וקשה (בימנו) ובכרם פוגשים את שכניהם העובדים בחלקתם – פשוט חגיגה אמתית. רק מי שיטייל בגליל יכול לצפות ולחוש את החוויה הקסומה הזו בדיוק כפי שנעשה לפני 2000 שנה . בתהליך המסיק נפרסים יריעות בד מתחת לעצים , הגברים מטלטלים את הענפים והזיתים נופלים לקרקע , הנשים אוספות את הזיתים לשקים. בסוף היום, כל משפחה מגיעה עם השקים לבית הבד בכפר, בעל בית הבד הוא בדרך כלל קרוב משפחה, האבות והילדים מגיעים אליו, מוסרים את הזיתים בחרדת קודש ומלוים את התהליך – ” מן אל הסג’כ אל לחג’כ” מהעץ עד האבן (אבן הריחיים שטוחנות את הזיתים) וכך מקבלים את הזהב הצהוב תפארת הים התיכון. ויש למשפחה שמן לכל השנה.

הזית נולד במזרח התיכון, הזית נדד מארץ ישראל ולבנון ע”י הפניקים. כיום נטועים בעולם כ 800 מיליון עצים. מחקרים גנטיים עדכניים מוכיחים שהזיתים העתיקים מוצאם בגת שמנים בירושלים ובגליל באזור דיר חנא והם קרובי משפחה של הזיתים ביוון ובספרד , כנראה אבות אבותיהם. בכל שנה אני מתרגש מחדש לראות עצים בני מאות שנים נותנים יבול, ואת בעלי החלקות המוסקים את הזיתים כמו אבותיהם.
לזית סגולות רפואיות רבות. היום הזית מומלץ כחלק מהדיאטה הים תיכונית, מחקרים מוכיחים ששמן הזית מונע סרטן, מפחית את הכולסטרול , לחץ דם , קרישת  יתר בדם, וסכרת.

שמן הזית הינו תרופת הפלא של שנות ה 2000 ומלווה אותנו כבר אלפי שנים , היום מבינים גם מחקרית את חשיבותו וסגולתו.
אז קחו לכם כף שמן זית ובואו אתנו לגליל לחוות את חווית המסיק . תם ולא נשלם זה רק מהעט מהמידע אודות הזית את כל השאר נפרסם במאמרים הבאים וכמובן בטיול המסיק .