בית הרב חיים דוד הלוי בראשון לציון - עופרים
סיכום שנת 2003
9 ביולי 2016
מצפור לזכר דובי וערן שמיר
9 ביולי 2016

הרב חיים דוד הלוי

תאריכים חשובים
הרב נולד 24.1.1924
1951 נבחר לרב העדה הספרדית במושבה ראשון לציון
1964 נבחר לחבר מועצת הרבנות הראשית
1974 רב ראשי של העיר תל אביב
1997 זכה בפרס ישראל לספרות תורנית
נפטר 10.3.1998

הרב פרסם עשרות ספרים המפורסם והמוכר ביותר הוא ספרו קיצור שולחן ערוך מקור חיים.
הרב מתחיל את דרכו הציבורית במושבה ראשון לציון בשנת 1951. וזה הסיפור מפי זקני עדת ה”אורפלים” שעדיין מדברים עליו בהערצה כאילו התפללו איתו ברגע זה ממש. התיאור נמסר ביוני 2013.
קבלת המינוי.
הרב קיבל את המינוי הראשון במקרה. הוא שימש כעוזרו האישי של הרב עוזיאל. הרב עוזיאל חנך בית כנסת של העדה האורפלית במושבה ראשון לציון. הרב עוזיאל ציין שמדובר בבית כנסת מרשים מאד. בית הכנסת נבנה בעבודת כפיים של תושבי השכונה והיה מרשים כבר בשנות ה-50. המבנה הראשון הוקם כבר ב1900 ובשנת 1950 נחנך המבנה החדש. בני הקהילה פנו לרב עוזיאל ואמרו. אנחנו צריכים רב לבית הכנסת.והרב עוזיאל הצביע על חיים דוד ואמר הוא הטוב ביותר והמתאים ביותר ומינה באותו הרגע את עוזרו האישי הרב חיים דוד הלוי לרב הקהילה.
הרב הצעיר קיבל את המינוי בהפתעה וביקש להתארגן ולבקש את אישור בני המשפחה, כעבור מספר ימים הגיע עם אשתו וילדיו והפעם זכה לקבלת פנים מרשימה. כל תושבי השכונה ליוו אותו מבית דגון ועד המושבה.הליווי כלל ג’יפים סוסים וכמובן קישטו את העגלה והסוס עליה הגיעה המשפחה. בנוסף דאגו לובני העדה האורפלית לבית. הבית בו גר הרב היה חדר בצמוד לבית הכנסת. בחדר התגורר הרב עם אשתו הרבנית מרים ושלושת ילדיהם. כך החל הרב הצעיר את פעילותו כרב שכונה. הרב הלוי לימד ולמד ובין היתר חיתן את התושבים ותוך זמן קצר הפך לדמות נערצת וקודם להיות הרב הראשי של המושבה ראשון לציון. תושבי השכונה האורפלית הבינו שלא יאה שרב יגור בדירת חדר ובנו לרב ומשפחתו בית חדש במו ידיהם .ולאחר מספר שנים עבר הרב עם משפחתו לבית שנבנה לכבודו ברחוב שרה ואליהו קפלן בראשון לציון. הרב המשיך לכתוב ספרים בין היתר כתב את מקור החיים קיצור שולחן ערוך הנמצא בכל בית דתי והמשיך לשרת את בני המושבה. היה חשוב לו מאד שכולם יבואו להתפלל בבית הכנסת ומספרים הילדים שהיום הם כבר אנשים מבוגרים שהרב אמר אני לא רואה מה אתם עושים אחרי התפילה אבל קודם כל בואו להתפלל בשבת. דלת בית הרב הייתה פתוחה תמיד ובני המושבה התדפקו עליה אפילו בשעות הלילה המאוחרות למשל כאשר היו ספקות לגבי שחיטה. הרב היה פותח את הדלת לבוש פיג’מה מבקש כמה דקות לובש חליפה ועניבה ויושב עם השואל שעות אם צריך ופוסק את פסק ההלכה הראוי.
מסירותו של הרב נודעה בכל רחבי המדינה וכך גם כתביו. הוא קודם להיות הרב הראשי של תל אביב המשיך לכתוב ספרים נוספים ואף קיבל את פרס ישראל על פועלו. עד היום, שנת 2013 עדיין מדברים על הרב בהערצה תושבי שכונת האורפלים. כאילו בעוד רגע יבוא לתפילת ערבית…..
הרב חיים דוד הלוי נשכח מהתודעה הציבורית והבית בו גר ייהרס בקרוב מאד. במשרד החינוך לא שכחו את הרב והוא נבחר להיות הדמות עליה ילמדו כל תלמידי החינוך הממלכתי דתי בשנת תשע”ד.
עצוב שבעיריית ראשון לציון בוחרים להשכיח את מורשתו ולהרוס את הבית. מאחר ומדובר במקדש מעט. בית שנבנה על ידי בני העדה האורפלית והוקדש לרב יוצא דופן .כך מאבדת העיר אתר מורשת ייחודי שיכל למשוך עשרות אלפי מבקרים בשנה. המבנה ממוקם בסמטת שרה ואליהו קפלן והכניסה אליו מרחוב ירושלים.
למעוניינים בנינו מסלול טיול ייחודי בעקבות הרב במושבה ראשון לציון.

מסלול הטיול: בעקבות הרב חיים דוד הלוי ראשל”צ
012
תחנה 1: בית הכנסת הגדול בראשון לציון
תחנה 2: בית הרב הנטוש (עד שיהרס)
תחנה 3: בית הכנסת של האורפלים

למעוניינים בסיור מודרך-טל’ 052-2945446
והכי חשוב אל תשכחו את מורשת הרב . איש מופת צנוע שברח מאור הזרקורים אך השאיר מורשת ספרותית מפוארת .

עופר בן דוד –מורה דרך מוסמך

בית הרב הנטוש

014