שעת נעילה רמת הגולן עמק הבכא - עופרים

שעת נעילה רמת הגולן עמק הבכא

הירדן ההררי ומצד עטרת או עתרת
1 בפברואר 2021
טיול בגולן בעקבות שעת נעילה
2 בפברואר 2021

שעת נעילה רמת הגולן עמק הבכא    

עמק הבכא הוא כינוי לאזור בצפון הגולן, בין הר חרמונית לרכס הבוסטר מצפון לקונטרה זהו אזור מישורי ונוח מאוד למעבר טנקים. דרך אזור זה ניסתה דיביזיה 7 של הצבא הסורי לכבוש את רמת הגולן.

הקרבות בעמק החלו בהפתעה ב- 6 באוקטובר 1973 ובמשך שלושה ימים ברציפות התנהלו באזור קרבות קשים עם נפגעים רבים לשני הצדדים. לכוח הסורי התוקף היה יתרון כמות עצום ויתרון טכנולוגי לטנקים הסורים היו אמצעים לראיית לילה. כנגד כל הסיכויים הצליחו כוחות מחטיבה 7 וחטיבה 188 לבלום את הסורים.

הלחץ היה לכל אורך החזית והיה צריך לנייד את הכוחות המועטים לאורך כל הגזרה.

9 באוקטובר קרב ההכרעה

ב-9 באוקטובר ריכזו הסורים מאמץ אחרון והסתערו עם 170 טנקים והפגזה ארטילרית כבדה על כוחות צה”ל שהיו באזור. הכוחות הישראלים היו מותשים אחרי שלושה ימי לחימה רצופים וסבלו מחוסר בתחמושת.

מפקד גדוד 77 סגן אלוף אביגדור קהלני הצליח להוביל את הטנקים בפיקודו לנהל קרב שריון בשריון לעיתים מטווחים של עשרות מטרים. לקראת שעות הצהריים נשברה ההתקפה הסורית .בעמק הבוער נשארו יותר מ-250 טנקים סורים שנפגעו בקרבות.

הקרב התפרסם בעקבות ספרו של אביגדור קהלני “עוז 77” , קהלני לא נלחם לבד ,פעלו איתו לוחמים רבים מגדודים וכוחות נוספים. הכוח של קהלני קיבל סיוע ארטילרי של כ- 21 סוללות תותחנים.

זה היה קרב של להיות או לחדול, לוחמים רבים נפלו בקרב גבורה ומעטים נשארו ויכולים לספר. אזור הקרב הפך לאתר הנצחה לכל הלוחמים.

המקום חזר לתודעה הציבורית בעקבות הסדרה שעת נעילה.

עמידת הגבורה של הלוחמים באמת היתה בשעת הנעילה הם היוו את החיץ האחרון בין מאות הטנקים הסורים שרצו לגלוש אל הכינרת וטבריה.

לאחר הקרב ניתנו ל-16 לוחמים עיטורי גבורה, עיטורי מופת ,צל”ש רמטכ”ל וצל”ש אלוף.

כל מי שלחם בקרבות הבלימה ראוי לצל”ש רק בכוחות משותפים נבלמו הסורים. הרבה לוחמים מגדודים שונים ויחידות שונות בחרו להישיר מבט אל המוות ולהסתער לעיתים ללא תחמושת.

בואו להתרגש איתי ולראות איפה הגיבורים נלחמו, בואו לשמוע סיפור מרתק על גבורה יהודית כנגד כל הסיכויים.

כתב וצילם עופר בן דוד מורה דרך  052-2945446