טיול מפלים בגולן - עופרים
הירדן ההררי ומצד עטרת או עתרת
1 בפברואר 2021

טיול מפלים בגולן

הגולן משתנה לאורך עונות השנה. החורף בגולן הוא העונה היפה ביותר לטיול. נסיעה לאורך כבישי הגולן נראית כמו סצנה מסרט טבע.

כל המרחב ירוק, מדי פעם רואים פרות רועות בשלווה ויש הרבה נחלים שזורמים ושוצפים. כל מסיל(ואדי קטן) הופך לנחל גועש עם מפלים.

הפעם בחרתי  לכתוב על המפלים בגולן בהם ביקרתי בחורף בין ינואר למרץ. עם סיום החורף  חלק מהמפלים הגועשים נעלמים . הזרימה נפסקת והגולן משנה את פניו.

אזהרות לפני טיול מפלים: מומלץ לוודא שהמפל אכן זורם.

בחורף השטח בוצי ומחליק.

חובה לוודא מול רשות הטבע והגנים איפה מותר לבקר ואיפה אסור. כל הזמן יש שינויים ועדכונים.

בגולן שטחי אש רבים ושדות מוקשים, יש לתכנן את הטיול בזהירות.

רשימת המפלים המומלצים שלי למאמר זה

יש בגולן מפלים רבים נוספים. כגון מפל גלבון, מפל דליות , מפל גמלא, מפל סער ועוד.

אני ממליץ לטייל רק עם מורה דרך מוסמך שיודע להתאים את המסלול לקבוצה.

מפלי בזלת

מפל עיט

מפל האירוסים

מפל קצרין

מפל עורבים

את הטיול שלנו נתחיל בצומת דליות במקום יש חניון מסודר להתארגנות להפסקת קפה וממנו יוצא מסלול לכיוון שמורת גמלא. אם עושים רק חלק ממנו אפשר להגיע עד מפלי דליות אחרי האתנחתא בחניון דליות  להתחיל בנסיעה.

מתחילים בנסיעה על כביש 808 הכינוי של כביש זה הוא “ציר המפלים”.

נחלי הגולן יורדים לכיוון הכנרת, הכביש עובר בין האזור שבו הנחלים עדיין רדודים בצד המזרחי לבין האזור שבו נוצרים המפלים הגדולים בירידה לכיוון הכנרת.

לאורך צידו המזרחי של ציר המפלים נמצאים כיום מאגרי המים הגדולים של הגולן כגון: מאגר דליות ומאגר בזלת.

מפל בזלת

בחורף גשום אפשר לראות מפל לצד הכביש אחרי שעוברים את צומת דליות, המפל הוא תוצאה של גלישת מים מהמאגר. המפל מרשים ואם עולים לראש המפל אפשר לראות את הנחל זורם בעוצמה.

אזהרה! הטיפוס מסוכן ואין שביל מסומן, המפל מרשים מאוד גם מהכביש ותמיד יש מכוניות שחונות לצד הכביש.

מפל עיט

אם ממשיכים עוד מספר קילומטרים צפונה מגיעים למפלי נחל עיט.

המקום הוכשר לקליטת קהל יש חניון מסודר שתמיד מלא.

שביל מסודר מוביל לתצפית על המפל המרשים.

מי המפל שנופלים לקניון בזלת מרשים וממשיכים לזרום לכיוון נחל יהודייה.

באזור המפל יש פריחה אביבית מרשימה,לקראת סוף חודש מרץ הכל מתייבש.

מפל האירוסים

במפגש כביש 808 עם כביש 87 מגיעים לצומת המפלים, אם ממשיכים ישר רואים חניון מאולתר ודרך עפר עבירה לג’יפים.

בחורף דרך העפר בוצית מאוד אבל אם נלך לאורכה במרחק של 2 ק”מ מהצומת מחכה לנו מפל מרשים על אפיק נחל זוויתן.

אזהרה! המפל נמצא בשטח אש פעיל וניתן לטייל שם רק באישור הצבא.

נחל זוויתן זורם כאן בעוצמה ובתחתית הנחל יש בריכה קסומה. בסוף פברואר תחילת מרץ פורח באזור אירוס הגולן.

מפלי קצרין

מצומת המפלים נפנה שמאלה לצומת קצרין ושוב שמאלה לכיוון קצרין לכביש 9088.

נחל קצרין זורם בגולן בחורף הוא נשפך לנחל משושים.

הנחל זורם בפאתי העיר קצרין. ההגעה אליו יחסית קלה, נכנסים מהכניסה הדרומית לרחוב זוייתן בכיכר בראשונה פונים שמאלה ורואים מגרש חנייה ושלט. המסלול משולט אך לא מסומן.

כבר בחניה שומעים את רעש המים. אחרי הליכה קצרה מגיעים לתצפית על המפל. גובה המפל כשלושה מטרים.

באביב הכל ירוק ופורח.

בצמוד למפל נמצא חאן זויתן מומלץ ללינה ויש גם פיצה מאוד טעימה.

מפל עורבים

לצורך הגעה יש לנסוע לכיוון צפון הגולן. המפל נמצא בסמוך לישוב קלע.

מצומת רוויה נפנה שמאלה על כביש הנפט- ציר הנפט כיום הוא כביש סלול שאינו מתוחזק הכביש צר ומשובש בחורף חוצים אותו נחלים.

להגעה למפל יש לנסוע כ-2 קילומטר עד שמגיעים לשלט שמציין את ההגעה לנחל עורבים. (לעיתים המסלול סגור מסיבות בטיחות יש לוודא מול רט”ג שהכניסה מותרת והמסלול בטיחותי)

מהשלט יש סימון שביל ברור לאורך אפיק הנחל. לאחר הליכה של קילומטר מגיעים לתצפית על המפל הגדול של הנחל. התצפית עוצרת נשימה ומזכירה מפלים מרשימים בעולם.

כל הקסם הזה נעלם עם סיום הגשמים.