טיול ייחודי ומפתיע ביפו-מאמר - עופרים
טיול לשבת: בין הקשתות עכו הסמויה מהעין 15.8.20
5 באוגוסט 2020

טיול מרתק ביפו

חזרתי שוב לצפון יפו והפעם הצטרפתי לטיול בהדרכתו של עופר בן דוד, מעופר עופרים.
על מה שראינו בטיול הזה, ושמענו מעופר, ב4 שעות אני יכול לכתוב עשרות דפים. אקצר. זה לא המקום להאריך, כמובן. צילמתי וצילמתי, והתמונות ממחישות המון. על מה רואים בתמונות אפשר לכתוב עוד ספר. זה לא המקום כמובן…
התחלנו את הסיור ביפו במתחם נויה המשומר והמשופץ ובו 131 דירות. ברור, מיד, מהיכן הגיע הכסף לשיפוץ מתחם הבאר. זהו שיפוץ נהדר ומאוד יסודי. רחוב דרך שלמה 6. מומלץ לבקר ולהקשיב.
הבתים המקוריים נבנו ב,840 סביב בור הבאר ממנו זרמו מים להשקיית הרבה פרדסי פרי הדר, שהיו בסביבה. ביפו היו הרבה עצי תפוזים מהזן שמוטי ,שתפוזיו מחזיקים מעמד שלושה חדשים, לפחות, כך שיכלו לייצא את תפוזי ג’אפה באניות, לאירופה. במאה ה19 אהבו מאוד את התפוזים מיפו.
יצאנו מהמתחם לסיור ארוך בשדרות ירושלים שניטעו ב1914. לכל בית בדרך יש סיפור ארוך, ועופר סיפר את צרור הסיפורים. למשל על אולם אלהמברה, שנקרא כמחווה למצודת אלהמברה בקורדובה שבספרד ותוכנן ע”י אדריכל מלבנון. בכיכר המזרקה המשתפץ, ליד בית העירייה הישן, חצינו את הכביש ליד פסי הרכבת החלודים של הרכבת הקלה.
המשכנו לעבר שוק הפשפשים בסמטאות עם בתים ישנים וגם משופצים, הנראים כארמונות. עצרנו ליד המסגד, ועופר מספר ומספר עליו ועל מוסלמי יפו…
עצירה ליד מלון מארקט בו היה מטה השב”כ, פעם מזמן. ועוד עצירה בגלריה משופצת. פעם עמד שם חאן בו התרכזו העגלונים עם עגלות הסוסים שהגיעו מכל האזור, לדיונים והעמסות.
ביקרנו גם בשוק היווני, המלא בכתובות גרפיטי.
טעמנו מלבי טעים, בהמלביה, שמענו את סיפורי מגדל השעון, המפורסם, ועוד ועוד.
הבטחתי לקצר, אז אעמוד במילה. כרגיל למדתי המון נוסף למה שאני כבר יודע.
תודה למדריך, רב הידע, עופר בן דוד ולהתראות בטיולו הבא.